Vi förklarar vad som ingår i att identifiera, bedöma, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan. I vägledningen till respektive processkrav hittar ni också stöddokument och förslag på verifikat för att visa att ni uppfyller villkoret.


Vad är tillbörlig aktsamhet?

I OECD:s vägledning om tillbörlig aktsamhet för ansvarsfullt företagande definieras begreppet så här:

”Tillbörlig aktsamhet är den process som företag bör genomföra för att identifiera, förhindra, begränsa och redogöra för hur de hanterar faktisk och potentiell negativ påverkan i sin egen verksamhet, sin leveranskedja och andra affärsrelationer.” 

Inom ramen för kontraktsvillkoret om tillbörlig aktsamhet för hållbara leveranskedjor omfattar tillbörlig aktsamhet att identifiera, bedöma, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan på människor, miljö och samhälle i er egen verksamhet och era leveranskedjor.

Detta innebär att kontraktsvillkoret innehåller både resultatkrav och processkrav. För att säkerställa att åtagandena om mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljö och affärsetik efterlevs, behöver ni ha en process för tillbörlig aktsamhet. Enkelt uttryckt beskriver uppförandekoden vad som ska uppnås, medan processen för tillbörlig aktsamhet förklarar hur det ska genomföras.

Utdrag ur kontraktsvillkoretför tillbörlig aktsamhet

För att säkerställa efterlevnaden av åtagandena i Uppförandekod för leverantörer i punkt 1 ska leverantören ha en process för tillbörlig aktsamhet enligt punkt 2.1-2.7. Processen ska vara dokumenterad och tillämpas från [kontraktstart/annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen]. Genom denna process ska leverantören identifiera, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan på människor, miljö och samhälle i den egna verksamheten och i leveranskedjorna. Detta betyder att:

Vår process för tillbörlig aktsamhet

Vi har baserat våra processkrav på FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter och OECD:s vägledning om tillbörlig aktsamhet för ansvarsfullt företagande. Dessa ramverk förutsätter att företag identifierar, förhindrar, begränsar och redovisar faktisk och potentiell negativ påverkan.

Eftersom särskilda kontraktsvillkor måste ha anknytning till det som anskaffas har vi inte tagit med hela steg 4 och 5 i OECD-snurran ovan. Ni är istället skyldiga att följa upp upphandlingsföremålet (se punkt 2.5) och att delta i och samarbeta med den upphandlande organisationen i deras uppföljning av åtagandena och processen för tillbörlig aktsamhet (se punkt 4.1).

Syftet med tillbörlig aktsamhet

Syftet med tillbörlig aktsamhet är att ni ska undvika att orsaka eller bidra till faktisk och potentiell negativ påverkan samt försöka förhindra och begränsa negativ påverkan kopplad till er verksamhet, produkter eller tjänster genom era leveranskedjor.

  • En faktisk negativ påverkan är en påverkan som har inträffat eller inträffar. Faktisk negativ påverkan ska gottgöras.
  • En potentiell negativ påverkan är en påverkan som kan inträffa men som ännu inte har gjort det. Potentiell negativ påverkan är detsamma som risk för negativ påverkan. Potentiell negativ påverkan ska förhindras eller begränsas.

Under processkraven kommer vi att förklara alla begrepp. Vi har också samlat dem på en särskild sida.

Nyckelbegrepp

Integrerad del av beslutsfattande och riskhantering

Tillbörlig aktsamhet omfattar flera relaterade processer avseende er egen verksamhet och era leveranskedjor, till exempel systematiskt arbetsmiljöarbete, riskbedömningar för leveranskedjan och leverantörsbedömningar. Därför bör processen för tillbörlig aktsamhet vara en integrerad del av beslutsfattande och riskhantering. Den kan också bygga på traditionell riskhantering.

För många företag avser dock ”risk” främst risk för företaget – finansiell risk, marknadsrisk, operativ risk eller anseenderisk. Processen för tillbörlig aktsamhet fokuserar på negativ påverkan på människor, miljö och samhälle. Om den integreras i traditionell riskhantering måste den därför omfatta risker för rättighetshavare, och inte stanna vid att hantera risker för företaget.

Omfattningen av den tillbörliga aktsamheten

Omfattningen av den tillbörliga aktsamheten kan påverkas av faktorer som ert företags storlek, verksamhetskontext, affärsmodell, position i leveranskedjan och typ av varor eller tjänster.

Om ni är ett stort företag med många produkter kan ni behöva mer formaliserade och omfattande processer än om ni är ett mindre företag med ett begränsat produktsortiment och kortare kommunikationsvägar. Men även små företag kan ha höga riskprofiler, såsom leverantörer av förbrukningsvaror till vården eller leverantörer av livsmedel.

Hur kan ni hantera begränsade resurser?

Begränsade resurser är en utmaning för alla leverantörer, men särskilt små och medelstora företag har ofta färre antal anställda och ekonomiska resurser för tillbörlig aktsamhet. Ni kan då välja att förlita er på samarbetsmetoder och flerpartsinitiativ som amfori BSCI eller Ecovadis.

Små och medelstora företag kan också i större utsträckning dra nytta av befintliga resurser, såsom offentligt tillgänglig information om risker i leveranskedjor, och söka stöd från branschorganisationer.

Ta gärna hjälp av Upphandlingsmyndighetens riskanalystjänst eller av regionernas egna riskanalyser som ni hittar på sidan Prioriterade inköpskategorier.

Ingen förskjutning av ansvar

Varje företag i en leveranskedja har ett ansvar att identifiera, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan. Kontraktsvillkoren är inte avsedda att förskjuta ansvar från underleverantörer till leverantörer.

Om ni är kopplade till negativ påverkan förväntas ni dock använda ert inflytande för att förhindra och begränsa negativ påverkan som era underleverantörer orsakar eller bidrar till.

Att övervinna bristen på inflytande

Ni kan ställas inför praktiska och juridiska begränsningar när det gäller hur mycket ni kan påverka underleverantörer att förhindra eller begränsa negativ påverkan. I synnerhet små och medelstora företag kanske inte har det marknadsinflytande som krävs.

Ni kan försöka övervinna den här bristen på inflytande genom att samarbeta i branschorganisationer, eller genom att delta i branschövergripande initiativ eller flerpartsinitiativ.

Dokumentation

Det är relativt lätt att säga att man som leverantör respekterar människor, miljö och samhälle, men för att kunna uppfylla villkoren måste ni som leverantör både veta och visa detta.

Att visa innebär att kommunicera med berörda individer eller grupper, inklusive upphandlande organisationer, och tillhandahålla ett visst mått av transparens och visa dokumentation som styrker utfästelserna. Dokumentation är en förutsättning för att ni ska kunna visa upphandlande organisationer att ni respekterar människor, miljö och samhälle. Exempel på dokumentation är uppförandekoder, kartläggningar av leveranskedjor, riskbedömningar, revisionsrapporter och åtgärdsplaner.

Under processkraven hittar ni stöddokument och förslag på verifikat för att visa att ni uppfyller villkoret.

Leverantörens process för tillbörlig aktsamhet

1

Integrera åtagandena i policyer och fördela ansvaret för policyer och tillbörlig aktsamhet

Vi förklarar vilka krav som ställs på policyer och hur ansvaret ska fördelas mellan styrelsen, personer i ledningsfunktion och anställda.​

2

Identifiera och bedöma negativ påverkan

Vi förklarar begreppen riskleverantör, kartläggning av leveranskedjan, samråd med rättighetshavare och särskilt sårbara grupper, samt hur ni prioriterar risker utifrån sannolikhet och allvarlighet.

3

Förhindra och begränsa negativ påverkan som ni orsakar eller bidrar till

Vi förklarar ansvaret att upphöra med aktiviteter som orsakar eller bidrar till negativ påverkan, upprätta åtgärdsplaner och främja hållbara inköpsmetoder.

4

Förhindra och begränsa negativ påverkan kopplad till er verksamhet

Vi förklarar ansvaret vad gäller leverantörsbedömningar, åtgärdsplaner och vidareförmedling av kraven – inklusive transparens – samt möjligheten att tillfälligt stoppa eller säga upp avtalet.

5

Följa upp åtgärderna för att förhindra och begränsa negativ påverkan

Vi förklarar vad vi menar med att följa upp åtgärdsplaner, att samråda på ett meningsfullt sätt med rättighetshavare samt att hantera avvikelser.​

6

Möjliggöra klagomål

Vi förklarar klagomålsmekanismers nyckelfunktioner, för vilka intressenter de ska vara öppna samt behovet av att hantera framförda klagomål.

7

Tillhandahålla gottgörelse

Vi förklarar begreppet, när ni är skyldiga att gottgöra samt behovet av att samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare och utvärdera om de är tillfredsställda med processen och resultatet.

Längst ned på varje processkravssida hittar ni en sammanställning av de mallar och verktyg som är relevanta för just det kravet. För överskådlighetens skull har vi även samlat samtliga mallar och verktyg på denna sida. Observera att mallarna för policy, instruktion respektive åtgärdsplan för tillbörlig aktsamhet enbart finns här, då de är övergripande och gäller samtliga processkrav.

Vägledning för leverantörer att uppfylla kontraktsvillkoret

Introduktion till kontraktsvillkoret

Vi förklarar vad villkoret är, varför det finns, vilka internationella ramverk det bygger på och hur långt ansvaret sträcker sig.​

Leverantörens åtaganden​

Vi beskriver vad som avses med mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljön och affärsetik.​

Leverantörens rapporteringsskyldighet

Vi klargör vad du ska göra om du har skälig anledning att anta att det förekommer eller har förekommit allvarliga avvikelser.