Förbered upphandlingen

Vi hjälper dig att bedöma behovet av villkoret samt att identifiera och bedöma negativ påverkan i leveranskedjan. Vi går också igenom vikten av att kartlägga branschens förutsättningar och av att planera för uppföljning.
Bedöma behovet av villkoret
Innan du upphandlar behöver du bedöma behovet av att ställa kontraktsvillkoret.
Om svensk arbetsrätt inte är tillämplig, är du i vissa fall skyldig att kräva att leverantören fullgör kontraktet i enlighet med ILO:s grundläggande konventioner, om detta är ”behövligt”.
Arbetsrättsliga villkor i upphandlingsreglerna
ILO:s grundläggande konventioner
Internationella arbetsorganisationen (ILO) är FN:s expertorgan för sysselsättnings- och arbetslivsfrågor. ILO:s deklaration om grundläggande principer och rättigheter i arbetslivet förbinder medlemsstaterna att respektera och främja dessa principer och rättigheter, även om de inte har ratificerat de grundläggande konventionerna. De grundläggande konventionerna är tio till antalet och rör fem områden:
- föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar (ILO 87 och 98)
- tvångsarbete (ILO 29 och 105)
- barnarbete (ILO 138 och 182)
- diskriminering i anställning (ILO 100 och 111)
- säker och hälsosam arbetsmiljö (ILO 155 och ILO 187).
Vid upphandling behöver du därför göra en behövlighetsbedömning. Bedömningen bör baseras på risken för oskäliga arbetsvillkor i leveranskedjan. Det räcker alltså inte att bara titta på var sluttillverkningen sker. Produkter från Nordeuropa, där riskerna generellt är lägre, kan innehålla komponenter eller råvaror från länder med högre risker. Bedömningen förenklas dock av att det räcker med att det finns något som talar för att villkoret behöver ställas för att det ska vara ”behövligt”. Detta innebär att villkoret i stort sett alltid behöver ställas vid internationella leveranskedjor.
För regionernas prioriterade inköpskategorier är en behövlighetsbedömning redan gjord och villkoret ska alltid användas. För andra kategorier kan du använda mallen som du hittar på sidan för landrisker.
Vad gäller avseende tjänster?
Om kontraktet gäller en tjänst i Sverige kan det vara aktuellt att ställa villkor om lön, semester och arbetstid enligt ett svenskt kollektivavtal.
Arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal
Många tjänsteavtal kräver att leverantören köper in varor från andra länder. Exempelvis kan råolja till asfalt komma från Kanada eller Venezuela, textilier till tvättjänster från Indien eller Bangladesh, och städmaterial från Kina. Vid sådana upphandlingar kan det vara nödvändigt att ställa krav både på arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal och tillbörlig aktsamhet för hållbara leveranskedjor.
Är det proportionerligt att ställa kravet?
Behövlighetsbedömningen ska göras i varje upphandling och kraven måste stå i proportion till det som upphandlas, enligt de grundläggande upphandlingsprinciperna.
De grundläggande upphandlingsprinciperna
I vissa fall kan upphandlingsföremålet göra att det är oproportionerligt att ställa kravet. Det gäller särskilt för tjänster där varan utgör en liten del, som vid utskriftstjänster för fakturor, där miljökrav på papperet kan vara mer lämpligt. Branschens hållbarhetsmognad kan också påverka om kravet är proportionerligt. Du bör därför säkerställa att små aktörer, som kan erbjuda flexibla lösningar, inte utestängs. Exempelvis kan låssmeder och plantskolor vara egenföretagare eller mikroföretag. Riskerna i tillverkning av lås i Asien och odling av plantor i Sydeuropa kan vara höga samtidigt som att hållbarhetsmognaden är låg. Ta därför upp frågan i dialogmöten, RFI och remisser.
Vad kan du göra med mindre mogna branscher?
- Ta fram riskanalyser som du delar med leverantörerna.
- Flagga för att kraven avseende tillbörlig aktsamhet kommer att ställas på sikt.
- Uppmuntra leverantörerna att börja bygga intern kompetens och kapacitet.
- Uppmuntra leverantörerna att ta del av den här vägledningen.

Uppförandekoden för leverantörer & tillbörlig aktsamhet
Vill du lära dig om Uppförandekoden för leverantörer och tillbörlig aktsamhet?
Lägg 15 minuter på vår utbildning.
Identifiera och bedöma negativ påverkan
Att identifiera och bedöma negativ påverkan är viktigt för att förstå riskerna. Det är också avgörande för att bedöma om ytterligare krav behövs, till exempel på ansvarsfullt utvunna mineraler, samt för att fastställa vad som bör ingå i kravet på transparens i leveranskedjorna.
Transparens i leveranskedjorna
Upphandlingsmyndigheten erbjuder en riskanalystjänst som ger information om risker för högriskprodukter och tips för att hantera dessa risker.
Du kan också identifiera och bedöma negativ påverkan i leveranskedjan själv.
Så gör du en riskanalys
Steg 1: Kartlägg leveranskedjan
Det första steget är att kartlägga leveranskedjan för att förstå dess struktur. Detta innebär att identifiera i vilka länder och om möjligt regioner arbetet utförs, särskilt om det sker i områden med höga risker. För vissa branscher, som livsmedel, textilier och IT, finns det mycket information, medan transparensen kan vara låg i andra branscher, som läkemedel. För att samla denna information kan ni fråga kategoriansvariga och leverantörer samt läsa revisionsrapporter eller marknadsanalyser.
Du kan använda den mall som vi har tagit fram för leverantörer.
Det är också viktigt att förstå vilken typ av arbete som utförs och av vilka aktörer. Är det en bransch med låga löner och farliga arbetsprocesser? Består arbetskraften av migrantarbetare eller säsongsarbetare? Är leveranskedjan komplex och saknar transparens? Den här informationen är avgörande för att kunna bedöma både geografiska risker, branschrisker och produktrisker.
Steg 2: Samla information från trovärdiga och oberoende källor
Efter att ha kartlagt ursprung och leveranskedja är nästa steg att samla information om mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och affärsetik i de länder där arbetet utförs, både för sluttillverkning, komponenttillverkning och råvaror. För detta bör du använda trovärdiga och oberoende källor som internationella organisationer, myndigheter, frivilligorganisationer och globala fackförbund.
Steg 3: Identifiera och bedöm negativ påverkan
Det sista steget är att identifiera och bedöma negativ påverkan i leveranskedjan, baserat på den information som samlats i steg 1 och 2. Ofta identifieras flera risker och då behöver du prioritera dem utifrån sannolikhet och allvarlighet. Du bedömer allvarlighet utifrån den negativa påverkans vikt, omfattning och möjlighet att återställa (scale, scope and irremediability på engelska):
- Vikt avser allvaret i den negativa påverkan.
- Omfattning handlar om påverkans räckvidd, till exempel antalet individer som är eller kommer att påverkas, eller omfattningen av miljöskador.
- Möjlighet att återställa innebär eventuella begränsningar i förmågan att återställa de drabbade individerna eller miljön till en situation som motsvarar den före den negativa påverkan.
Allvarlighet är inte ett absolut begrepp – det står i relation till annan negativ påverkan identifierad i det enskilda fallet. Ofta drabbas särskilt sårbara grupper av den allvarligaste påverkan. Därför bör du särskilt uppmärksamma dessa grupper. Om en potentiell påverkan på mänskliga rättigheter dessutom har låg sannolikhet men hög allvarlighet, blir allvarligheten avgörande. Detta innebär att om en negativ påverkan kan leda till förlust av människoliv bör den prioriteras även om den är mindre sannolik.
Om du använder den mall som vi har tagit fram för leverantörer kan du dela riskanalysen med leverantörer, och på så sätt hjälpa dem.

Kartlägg leveranskedjorna
Vill du lära dig hur du kartlägger leveranskedjorna?
Lägg 15 minuter på vår utbildning.

Identifiera & bedöm negativ påverkan
Vill du lära dig hur du identifierar och bedömer leveranskedjorna?
Lägg 20 minuter på vår utbildning.
Kartlägga branschens förutsättningar
Möjligheterna att säkerställa hållbarhet i leveranskedjor varierar mellan branscher. Strukturella problem, som brist på spårbarhet, kan göra arbetet mer komplext. I sådana fall kan samarbete genom exempelvis branschinitiativ och märkningar vara en lösning. För därför tidig dialog med leverantörer om branschens utmaningar och lösningar.
Branschinitiativ och märkningar
Undersök om det finns branschinitiativ som arbetar för bättre villkor i leveranskedjan. Sådana initiativ kan spara både tid och resurser och bidra till branschgemensamma förbättringar.
I vissa fall kan ni även hänvisa till en märkning i upphandlingsdokumentet.
Regler för användning av märkning
Det finns många olika märkningar och det kan vara svårt att veta vad de innebär. Vanligtvis granskar en tredje part att en vara eller tjänst uppfyller märkningens kriterier, men märkningar täcker inte alltid hela leveranskedjan. I komplexa leveranskedjor kan flera tillverkningsled saknas, och vissa märkningar saknar granskning av oberoende part. Trots detta kan märkningar vara ett bra verktyg.
Exempel på märkningar finns i Upphandlingsmyndighetens riskanalystjänst.
Planera för uppföljning
Leverantören ska delta i och samarbeta med er i uppföljningen av kontraktsvillkoret, genom dialog, egenrapportering, redogörelse av leveranskedjorna och revision. Planera redan i förberedelsefasen hur uppföljningen ska gå till, även om detaljerna sätts först senare. Säkerställ att ni har rätt resurser och kompetens att genomföra uppföljningen.
Inköpskategorier med särskilt höga risker följs upp gemensamt av Regionernas Kansli för Hållbar Upphandling. Resultaten publiceras på webbplatsen. Du kan också kontakta kansliet för information om vilka leverantörer som kommer att följas upp under året.
Upphandlare kan även använda Adda Inköpscentrals ramavtal för revisioner.
Adda Inköpscentrals ramavtal Gransknings- och rådgivningstjänster
Vägledning för upphandlare att använda kontraktsvillkoret
Förbered upphandlingen
Vi hjälper dig att bedöma behovet av villkoret samt att identifiera och bedöma negativ påverkan i leveranskedjan.
Genomför upphandlingen
Vi hjälper dig att välja basnivån eller den avancerade nivån samt att komplettera och färdigställa villkoret, till exempel avseende krav på transparens i leveranskedjan.
Förvalta avtalet
Vi hjälper dig att förbereda leverantörer inför avtalsstart, att planera och genomföra uppföljningen samt att hantera avvikelser.