Vi förklarar ansvaret att upphöra med aktiviteter som orsakar eller bidrar till negativ påverkan, upprätta åtgärdsplaner och främja hållbara inköpsmetoder.


Utdrag ur kontraktsvillkoret

Leverantören ska förhindra och begränsa faktisk och potentiell negativ påverkan som leverantören orsakar eller bidrar till genom att

a) upphöra med aktiviteter som orsakar eller bidrar till negativ påverkan i den egna verksamheten eller i leveranskedjorna,
b) upprätta åtgärdsplaner i meningsfulla samråd med berörda rättighetshavare eller deras företrädare, med särskilt fokus på de mest betydande riskerna som har identifierats, samt
c) främja inköpsmetoder som inte försvårar för underleverantörer att efterleva åtagandena i Uppförandekod för leverantörer.

Upphöra med aktiviteter

Ni ska upphöra med aktiviteter som orsakar eller bidrar till negativ påverkan i er egen verksamhet eller i leveranskedjorna. Begreppet aktiviteter omfattar både aktiva handlingar och underlåtenhet, exempelvis att inte tillhandahålla säkerhetsutrustning.

​Generellt sett orsakar ni negativ påverkan inom och i anslutning till er egen verksamhet, medan bidrag kan ske både inom er egen verksamhet och i leveranskedjorna.

  • Ni utsätter er fabriksarbetare för farliga arbetsförhållanden genom att inte tillhandahålla tillräcklig säkerhetsutrustning.
  • Ni diskriminerar kvinnor eller etniska minoriteter i era anställningsprocesser.
  • Ni orsakar omfattande föroreningar i det omgivande samhällets dricksvatten genom kemiska utsläpp från er produktion.
  • Ni betalar mutor till svenska eller utländska offentliga tjänstemän.
  • Ni lånar ut fordon till säkerhetsstyrkor, som reser med dem till lokala byar och begår övergrepp.
  • Ni sätter en orimligt kort leveranstid eller gör sena ändringar utan att justera tidsfrister och priser, vilket tvingar era leverantörer att bryta mot arbetares rättigheter, exempelvis genom oskälig övertid.
  • Ni släpper ut stora mängder koldioxid från er fabrik. Även om ni orsakar era egna utsläpp är ni inte ensamt ansvariga för klimatförändringarna.

För att ett bidrag ska räknas enligt kontraktsvillkoret måste det dock vara betydande – mindre eller triviala bidrag räknas inte. Vid denna bedömning ska flera faktorer beaktas:​​

I vilken utsträckning era aktiviteter ökar risken för att en negativ påverkan ska uppstå.

I vilken utsträckning ni kan eller bör vara medvetna om påverkan eller risken för att den uppstår (förutsebarhet).

I vilken grad era aktiviteter faktiskt begränsar den negativa påverkan eller risken för att den ska uppstå.

I den mall för riskbedömning av leveranskedjan som vi har tagit fram, som finns längre ner under Mallar processkrav 3, få ni hjälp att definiera ansvaret för negativ påverkan i leveranskedjan. 

Om ni bidrar till negativ påverkan bör ni, i så stor utsträckning som möjligt, använda ert inflytande för att begränsa eventuell återstående negativ påverkan. Se Processkrav 4 för mer information. 

Förslag på verifikat

  • Instruktioner som beskriver hur ni avgör om ni orsakar, bidrar till eller är kopplade till negativ påverkan.
  • Instruktioner som beskriver hur ni arbetar för att förhindra, begränsa och upphöra med negativ påverkan.
  • Riskbedömningar för er egen verksamhet, där ansvaret har definierats.
  • Riskbedömningar för leveranskedjan för stickprovsprodukter, där ansvaret har definierats.
  • Mötesprotokoll, styrelsebeslut eller genomförda åtgärdsplaner som visar att aktiviteter som orsakar eller bidrar till negativ påverkan i er egen verksamhet har upphört.
  • Mötesprotokoll, styrelsebeslut eller genomförda åtgärdsplaner som visar att aktiviteter som orsakar eller bidrar till negativ påverkan i leveranskedjan för stickprovsprodukter har upphört.

Vägledning för revisor

Upprätta åtgärdsplaner

Ni ska upprätta åtgärdsplaner i meningsfulla samråd med berörda rättighetshavare eller deras företrädare, med särskilt fokus på de mest betydande riskerna som har identifierats.

Syftet är att förhindra och begränsa framtida negativ påverkan. Åtgärderna ska anpassas efter den specifika påverkan och det är avgörande att de adresserar grundorsaken till problemet.

Åtgärdsplanerna ska vara dokumenterade, kommuniceras med den berörda parten och innehålla:​​

  • Åtgärder – beskrivningar av hur ni avser att förhindra och begränsa den negativa påverkan, inklusive den identifierade grundorsaken.
  • Tidsramar – datum då åtgärderna senast ska vara genomförda.
  • Ansvariga – de personer som ansvarar för att genomföra åtgärderna.

I Sverige finns krav på åtgärder i lagstiftning såsom arbetsmiljölagen, diskrimineringslagen och miljöbalken, där det också krävs att åtgärder planeras och genomförs så snart som möjligt.

I den mall för riskbedömning av leveranskedjan som vi har tagit fram, som finns längre ner under Mallar processkrav 3, får ni hjälp att upprätta åtgärdsplaner för negativ påverkan i leveranskedjan. 

Nedan finns förslag på åtgärder för de exempel som ges ovan. 

Exempel på orsakaFörslag på åtgärd
Ni utsätter er fabriksarbetare för farliga arbetsförhållanden genom att inte tillhandahålla tillräcklig säkerhetsutrustning.Undanröj faran för att förebygga skador och ohälsa. Om det inte är möjligt, tillhandahåll säkerhetsutrustning och anpassa produktionsprocesser vid behov.
Ni diskriminerar kvinnor eller etniska minoriteter i era anställningsprocesser.Inför en policy mot diskriminering i anställningar, med tydliga riktlinjer för genomförande.
Ni orsakar omfattande föroreningar i det omgivande samhällets dricksvatten genom kemiska utsläpp från er produktion.Installera vattenrening för att minska föroreningarnas påverkan.
Ni betalar mutor till svenska eller utländska offentliga tjänstemän.Utbilda anställda i antikorruption, inklusive hur mutfall ska rapporteras till myndigheter.
Exempel på bidra tillFörslag på åtgärd
Ni släpper ut stora mängder koldioxid från er fabrik. Även om ni orsakar era egna utsläpp är ni inte ensamt ansvariga för klimatförändringarna.Investera i en bättre anläggning och utrustning, exempelvis klimatsmart teknik eller förnybar energi.
Ni sätter en orimligt kort leveranstid eller gör sena ändringar utan att justera tidsfrister och priser, vilket tvingar era leverantörer att bryta mot arbetares rättigheter, exempelvis genom oskälig övertid.Anpassa inköpsmetoder genom långsiktig planering och nära samarbete med leverantörer för att förhindra oskälig övertid.
Ni lånar ut fordon till säkerhetsstyrkor, som reser med dem till lokala byar och begår övergrepp.Inför en policy för mänskliga rättigheter, inklusive er hållning till säkerhetsstyrkor, med tydliga riktlinjer för genomförande.
Meningsfulla samråd med berörda rättighetshavare

Ni måste förstå farhågorna hos dem som påverkas av er verksamhet. Därför ska åtgärdsplaner tas fram i meningsfulla samråd med berörda rättighetshavare eller deras företrädare, eller med leverantörer om ni har bidragit till negativ påverkan i leveranskedjan och samråd med rättighetshavarna inte är möjligt.

Detta innebär att samråden ska präglas av tvåvägskommunikation, god tro och lyhördhet samt vara pågående. I detta ligger en beredskap från er sida att hantera den negativa påverkan ni orsakar eller bidrar till och att säkerställa att överenskomna åtaganden följs upp och genomförs.

Samråda på ett meningsfullt sätt

Särskilt fokus på de mest betydande riskerna

Som vid all tillbörlig aktsamhet ska fokus ligga på de mest betydande riskerna, bedömda utifrån deras sannolikhet och allvarlighet. Detta innebär att åtgärdsplaner ska återspegla er riskprioritering.

  • En livshotande fara, exempelvis brist på säkerhetsanordningar, måste åtgärdas omedelbart.
  • En processuell avvikelse, som avsaknad av riktlinjer kring trakasserier, kan hanteras inom en längre tidsram.

Exakta tidsramar måste fastställas individuellt. När de mest betydande riskerna är åtgärdade ska fokus flyttas till de näst mest betydande och därefter vidare i prioritetsordning.

För stöd för hur ni prioriterar risker utifrån sannolikhet och allvarlighet, se Processkrav 2.

Förslag på verifikat

  • Åtgärdsplaner för den egna verksamheten, som upprättats i samråd med rättighetshavare eller deras företrädare. 
  • Åtgärdsplaner för stickprovsprodukter, som eventuellt har upprättats i samråd med leverantörer. 

Vägledning för revisor

Främja ansvarsfulla inköpsmetoder

Ni ska främja inköpsmetoder som inte försvårar för underleverantörer att efterleva åtagandena, det vill säga ansvarsfulla inköpsmetoder.

Era inköpsmetoder har en avgörande roll i att antingen skydda eller skada arbetare. Som köpare är det viktigt att förstå att era beslut kan bidra till bättre villkor i leveranskedjan – eller tvärtom, förstärka och förvärra den negativa påverkan. Här är exempel på inköpsmetoder och de risker de kan medföra:

InköpsmetodRisk för negativ påverkan
TidspressOskälig övertid
PrispressOskäliga löner
Orderändringar i sista minuten, som kvantitetsökningar eller designändringarOskälig övertid, osäkra anställningar
Ändringar av betalningsvillkor under kontraktstidOskäliga löner
Avtal utan förhandlingsutrymme, som försvårar för leverantörer att uppfylla åtagandenaBrister i hälsa och säkerhet, oskäliga löner, oskälig övertid, osäkra anställningar
Otillräcklig vikt för hållbarhet i utvärderingskriterier, inklusive leverantörens kapacitet att iaktta tillbörlig aktsamhetAlla åtaganden
Brist på gottgörelse vid bidrag till negativ påverkan Alla åtaganden
Avslut utan ansvarsfulla utträdenAlla åtaganden

Ett viktigt sätt att främja ansvarsfulla inköpsmetoder är att utbilda och motivera inköpsteamet att förstå sambandet mellan inköpsmetoder och hållbara leveranskedjor.

​För praktiskt stöd om ansvarsfulla inköpsmetoder rekommenderar vi den Buyer Code som har tagits fram av en arbetsgrupp inom American Bar Association Business Law Section, samt utkastet till European Model Clauses. Båda ingår i Responsible Contracting Projects verktygslåda. Responsible Contracting Project leder för närvarande även samrådsprocessen för att färdigställa European Model Clauses, som har utvecklats av en europeisk arbetsgrupp och är utformade för att ligga i linje med Corporate Sustainability Due Diligence Directive, FN:s vägledande principer och OECD:s vägledning för tillbörlig aktsamhet. Utkastet finns tillgängligt på Responsible Contracting Projects webbplats.

Vi rekommenderar även Ethical Trading Initiative’s Guide to Buying Responsibly och det material som har sammanställts av Working Group on Responsible Purchasing Practices som båda ger praktiska insikter i ansvarsfulla inköpsmetoder. Här nedan finns också en kort video om ansvarsfulla inköp. 

Förslag på verifikat

  • Riktlinjer för ansvarsfulla inköp.
  • Uppförandekoder för köpare.
  • Kontraktsvillkor om delat ansvar. 
  • PowerPoint-presentationer eller skärmdumpar från utbildningar om ansvarsfulla inköpsmetoder.
  • Mötesprotokoll där beslut om längre ledtider, justerade prismodeller, ändrade betalningsvillkor m.m. har antecknats, för stickprovsprodukter.

Vägledning för revisor

Leverantörens process för tillbörlig aktsamhet

1

Integrera åtagandena i policyer och fördela ansvaret för policyer och tillbörlig aktsamhet

Vi förklarar vilka krav som ställs på policyer och hur ansvaret ska fördelas mellan styrelsen, personer i ledningsfunktion och anställda.​

2

Identifiera och bedöma negativ påverkan

Vi förklarar begreppen riskleverantör, kartläggning av leveranskedjan, samråd med rättighetshavare och särskilt sårbara grupper, samt hur ni prioriterar risker utifrån sannolikhet och allvarlighet.

3
4

Förhindra och begränsa negativ påverkan kopplad till er verksamhet

Vi förklarar ansvaret vad gäller leverantörsbedömningar, åtgärdsplaner och vidareförmedling av kraven – inklusive transparens – samt möjligheten att tillfälligt stoppa eller säga upp avtalet.

5

Följa upp åtgärderna för att förhindra och begränsa negativ påverkan

Vi förklarar vad vi menar med att följa upp åtgärdsplaner, att samråda på ett meningsfullt sätt med rättighetshavare samt att hantera avvikelser.​

6

Möjliggöra klagomål

Vi förklarar klagomålsmekanismers nyckelfunktioner, för vilka intressenter de ska vara öppna samt behovet av att hantera framförda klagomål.

7

Tillhandahålla gottgörelse

Vi förklarar begreppet, när ni är skyldiga att gottgöra samt behovet av att samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare och utvärdera om de är tillfredsställda med processen och resultatet.