Vi hjälper dig att välja basnivån eller den avancerade nivån samt att komplettera och färdigställa villkoret, till exempel avseende krav på transparens i leveranskedjan. Vi går också igenom vikten av information om sluttillverkningsland och att informera leverantörer om kontraktsvillkoret.


Fastställa nivån på kontraktsvillkoret 

Kontraktsvillkoret ska alltid användas i upphandlingar som omfattar regionernas nationellt prioriterade inköpskategorier. Kontraktsvillkoret kan även användas i andra upphandlingar med höga risker, om branschen är tillräckligt mogen vad gäller hållbarhetsfrågor och det är proportionerligt. För övriga kategorier har vi tagit fram kontraktsvillkor på basnivå.​​​

Basnivå

Kontraktsvillkoren kompletteras av regionernas gemensamma Uppförandekod för leverantörer, som syftar till att säkerställa att kontrakt fullgörs i enlighet med mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöhänsyn och affärsetik. Koden bygger på internationella ramverk, konventioner och deklarationer.

Grunden för uppförandekoden

Kontraktsvillkoret är ett särskilt kontraktsvillkor, vilket innebär att det inte behöver uppfyllas vid anbudslämning utan först vid kontraktsfullgörandet. Om inget annat anges träder villkoret i kraft när kontraktet börjar gälla.

Vad är skyldigheten enligt lag?

Skyldigheten enligt lag är begränsad till ILO:s grundläggande konventioner, som omfattar:

  • föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar
  • tvångsarbete
  • barnarbete
  • diskriminering i anställning
  • en säker och hälsosam arbetsmiljö

Arbetsrättsliga villkor i upphandlingsreglerna

För att uppfylla lagkravet räcker det att ställa krav på ILO:s kärnkonventioner (punkt 2.1–2.5 i uppförandekoden). Lagkravet gäller dessutom endast underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Med ”direkt medverkar” avses den personal som producerar eller sätter samman en vara, tillhandahåller en tjänst eller utför arbete i en byggentreprenad, oavsett antal mellanled mellan leverantören och den eller de underleverantörer som medverkar till att fullgöra kontraktet.

Komplettera och färdigställa kontraktsvillkoret  

Som upphandlare behöver du komplettera och färdigställa kontraktsvillkoret. Platshållare såsom [den upphandlande organisationen] ska ersättas med relevant information. När kontraktsvillkoret är klart ska det inkluderas i sin helhet i upphandlingsdokumenten för att säkerställa transparens.

Tidsfrister

Kontraktsvillkoret innehåller rekommenderade tidsfrister, inom hakparenteser, för:

  • Leverantörens rapporteringsskyldighet (punkt 3)
  • Dialog (punkt 4.2)
  • Egenrapportering (punkt 4.3)
  • Transparens i leveranskedjorna (punkt 4.4)
  • Revision (punkt 4.5.1)
  • Åtgärdsplan (punkt 5.2)

Genom dialogmöten, requests for information (RFI) och remisser kan du samla värdefull information och vid behov anpassa tidsfristerna efter den specifika upphandlingen.

Transparens i leveranskedjorna

Utdrag ur kontraktsvillkoret

Leverantören ska inom [fyra (4)] veckor från [den upphandlande organisationens] begäran skriftligen redogöra för vilka underleverantörer leverantören använder för att fullgöra kontraktet. Detta inkluderar de juridiska namnen och fysiska adresserna för:

  • sluttillverkningsanläggningar för [produkten/produkterna/sortimentet]
  • [tillverkningsanläggningar [ett (1)] led bortom] sluttillverkning av [produkten/produkterna/sortimentet]
  • [tillverkningsanläggningar för [komponenten/komponenterna] i [produkten/produkterna/sortimentet]
  • [smältverk/raffinaderier för det tenn, volfram, tantal och guld (3TG), kobolt och glimmer] som används i [produkten/produkterna/sortimentet]
  • [ursprunget för [råvaran] som används i [produkten/produkterna/sortimentet]
  • [utvinningsanläggningar för [råvaran] som används i [produkten/produkterna/sortimentet]

Transparens i leveranskedjorna är redovisningen av vilka underleverantörer en leverantör använder för att uppfylla kontraktet, inklusive juridiska namn och fysiska adresser. Hur många led som krävs beror på branschens komplexitet, risker och mognad, där sluttillverkningsanläggningar är ett minimum. Transparens skiljer sig från spårbarhet, vilket är förmågan att spåra varje led i kedjan, inklusive tillhandahålla verifikat för den aktuella leveransen.

Om upphandlingsföremålet har få komponenter kan ni ställa krav på att redovisa [tillverkningsanläggningar ett (1) led bortom] sluttillverkningen av [produkten/produkterna/ sortimentet]. Detta ger insyn i var ingående komponenter tillverkas och är ett krav de flesta leverantörer och underleverantörer bör kunna uppfylla.

Om ni behöver veta var en specifik komponent tillverkas, till exempel halvledare eller mikrochip, kan ni kräva redovisning av [tillverkningsanläggningar för [komponenten/komponenterna] i [produkten/ produkterna/sortimentet]]. Halvledare och mikrochip är avgörande inom IT-, fordons- och medicinteknikbranschen.

För varor som innehåller riskmineraler kan ni använda kravet [smältverk/raffinaderier för tenn, volfram, tantal och guld (3TG), kobolt och glimmer] i [produkten/produkterna/ sortimentet]. Många varumärkesägare spårar redan till smältverk och raffinaderier, ofta med hjälp av Responsible Minerals Initiative. Ett arbete som bygger på OECD:s vägledning för ansvarsfulla leveranskedjor för mineraler.

Responsible Minerals Initiative

OECD:s riktlinjer om tillbörlig aktsamhet för ansvarsfulla leveranskedjor för mineraler från konfliktdrabbade områden och högriskområden

För varor med allvarliga risker på råvarunivå kan det vara nödvändigt att kräva redovisning av [utvinningsanläggningar för [råvaran] i [produkten/produkterna/ sortimentet]]. Exempelvis kan kislet i solceller och bomullen i textilier komma från regioner med hög risk för tvångsarbete.

Vid sekretessprövning behöver du beakta leverantörens eventuella begäran om sekretess för vissa uppgifter, i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen.

Kostnaden för revisioner

Utdrag ur kontraktsvillkoret

Leverantören ska stå för kostnaden för de eventuella återrevisioner som krävs för att kontrollera att leverantören har åtgärdat avvikelser.

Inom regionernas nationella samverkan samfinansieras revisioner för uppföljning av de prioriterade inköpskategorierna. Det innebär att samarbetet bekostar initiala revisioner och en eventuell första återrevision, för att kontrollera att avvikelserna har åtgärdats. Om leverantören inte uppfyller villkoren vid återrevisionen får leverantören stå för kostnaden för en andra återrevision.

För övriga inköpskategorier kan upphandlaren välja att låta leverantören stå för kostnaden för alla återrevisioner, i enlighet med kontraktsvillkoret.

Rätten att dela resultat

Utdrag ur kontraktsvillkoret

[Den upphandlande organisationen] har rätt att dela resultat av genomförd uppföljning med andra regioner inom regionernas nationella samarbete för hållbar upphandling (Nationella kansliet för hållbar upphandling) i de fall mottagande region redan har ett avtal med leverantören, som innehåller motsvarande villkor för hållbara leveranskedjor.

Kontraktsvillkoret ger den upphandlande organisationen rätt att dela den fullständiga revisionsrapporten med andra regioner inom det nationella samarbetet för hållbar upphandling. Detta gäller endast om mottagande region redan har ett avtal med leverantören som innehåller motsvarande villkor för hållbara leveranskedjor. Syftet är att effektivisera uppföljningsarbetet och spara resurser för både upphandlande organisationer och leverantörer. Övriga regioner får endast en sammanfattning av revisionsresultaten, där sekretessbelagda och affärskänsliga uppgifter har tagits bort.

Enligt tryckfrihetsförordningen (2 kap. 4 §) är en handling allmän om den förvaras hos en myndighet och har inkommit (9 §) eller upprättats där (10 §). Detta innebär att konsulters revisionsrapporter räknas som inkomna, medan uppföljningar utförda av myndighetens egen personal är upprättade. Sådana handlingar kan begäras ut. Eftersom regioner omfattas av offentlighets- och sekretesslagen (OSL) ska en sekretessprövning göras vid begäran om allmän handling. Exempel på uppgifter som kan omfattas av sekretess enligt 31 kap. 16 § OSL är leverantörers samarbetspartners, underleverantörer och adresser. Däremot räknas avvikelser i revisionsrapporter oftast inte som företagshemligheter.

All behandling av personuppgifter måste också följa dataskyddsförordningen (GDPR). Personuppgifter bör därför maskas i revisionsrapporter och annan delad information.

Viten

Utdrag ur kontraktsvillkoret

Om leverantören inte rapporterar i enlighet med punkt 3, inte medverkar till uppföljning i enlighet med punkt 4, underlåter att vidta åtgärder enligt punkterna 5.1 – 5.2 eller inte hanterar avvikelser i enlighet med upprättad åtgärdsplan har [den upphandlande organisationen] rätt att begära vite från leverantören. Vite utgår med [_ SEK, exklusive mervärdesskatt] per påbörjad vecka som omständigheterna består. Vitet kan högst utgå under [_ veckor].

Kontraktsvillkoret innehåller en vitesskrivning för att säkerställa att leverantören vidtar nödvändiga åtgärder. Vite innebär en förutbestämd ersättning vid avvikelser från kontraktsvillkoret. För upphandlare förenklar vitesskrivningen hanteringen av påföljder, samtidigt som den ger leverantören tydlighet kring eventuella kostnader vid avvikelser. Du avgör vitesbeloppet utifrån vad som är lämpligt för den specifika upphandlingen, med hänsyn till exempelvis upphandlingsföremålet och kontraktets värde.

Begära sluttillverkningsland

Se till att prislistor och statistik innehåller information om sluttillverkningsland och om möjligt även ort. Detta är viktigt både ur ett hållbarhets- och försörjningsperspektiv.

Vid kontorsrevision kontrolleras tillämpningen av policyer och processer utifrån stickprov. För att välja relevanta stickprov bör ni analysera vilka produkter som har störst risk för negativ påverkan, något som kräver information om sluttillverkningsland. ​Vid hantering av allvarliga avvikelser i ett särskilt område blir uppföljningen också enklare om ni redan vet vilka leverantörer som tillverkar i området.

Dessutom kan naturkatastrofer och konflikter påverka leveranser. Genom att ha koll på var sluttillverkningen sker kan ni snabbt kontakta leverantörer och få reda på förseningar.

Ett gratis verktyg ni kan använda för att visualisera era leveranskedjor och samtidigt vara transparenta är Open Supply Hub. Mot en avgift kan ni även bädda in kartan på er webbplats.

Informera leverantörerna om kontraktsvillkoret

När upphandlingsdokumenten är klara är det dags att annonsera upphandlingen. Informera samtidigt leverantörerna om vad kontraktsvillkoret innebär; både Uppförandekoden för leverantörer och processen för tillbörlig aktsamhet. Hänvisa gärna till denna vägledning.

Vägledning för upphandlare att använda kontraktsvillkoret

Förbered upphandlingen

Vi hjälper dig att bedöma behovet av villkoret samt att identifiera och bedöma negativ påverkan i leveranskedjan.

Förvalta avtalet

Vi hjälper dig att förbereda leverantörer inför avtalsstart, att planera och genomföra uppföljningen samt att hantera avvikelser.