Hållbar upphandling i Sveriges regioner 

Sveriges regioner samarbetar sedan 2010 med att främja hållbar upphandling – allt i enlighet med Agenda 2030 och FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. 

Regionernas kansli för hållbar upphandling driver, utvecklar och samordnar processer på nationell nivå. Besluten tas i regionerna, vilka också ansvarar för att identifiera sociala miljömässiga risker vid upphandling, ta fram handlingsplaner och genomföra avtalsuppföljningar.

Samarbetet och den större samlade köpkraften ger varje region en större möjlighet att påverka och att stimulera omställning till hållbar produktion och konsumtion, till gagn för regionernas invånare.

Läs mer

Organisation

Samarbetet leds av en styrgrupp som utses av Ledningsnätverket för regionernas upphandling (LfU) och Regionernas Hållbarhets- och Miljöchefsnätverk (RMC). Regionerna är indelade i åtta upphandlingsregioner som ansvarar för olika produktkategorier. Var och en av de åtta upphandlingsregionerna har en regional samordnare.

Läs mer

Historik – så har regionernas samarbete utvecklats

År 2007 avslöjades att material till den svenska sjukvården tillverkades på industrier som kränkte arbetsrätt och mänskliga rättigheter. Regionerna reagerade genom att etablera ett nationellt samarbete med syfte att gemensamt ställa högre krav på sina leverantörer. Genom åren har samarbetet utvecklats till en organisation som integrerar hållbarhet i all upphandling till den svenska sjukvården.

Läs mer

Nedladdningsbara högupplösta bilder

Pauline Göthberg
Nationell hållbarhetssamordnare / Enhetschef

Logotyper
Svenska pdf | png
English pdf | png

Pressmeddelanden

Kontakt